Beth Hart gaat als een speer. De voor een Grammy genomineerde singer-songwriter zit duidelijk in een creatieve fase; haar recente albums worden alom bejubeld, ze staat op het podium met de groten der aarde en zet elke zaal in vuur en vlam.
Haar laatste wapenfeit is het nieuwe album’ Fire On The Floor’ (via Provogue/Mascot Label Group), dat op 14 oktober uitkomt.
Beth Hart’s carrière beslaat inmiddels zo’n 20 jaar. De in Los Angeles geboren zangeres brengt in de jaren 90 een aantal hit albums uit, waarna het even wat stiller wordt. De laatste paar jaar bloeit haar carrière als nooit tevoren, als soloartiest en als zangeres voor gitaarhelden als Joe Bonamassa, Jeff Beck en Slash. In 2015 verscheen het met lovende recensies bekroonde album ‘Better Than Home’, dat op nummer 1 binnenkwam in de Nederlandse Album Top 100. Haar optreden in de Amsterdamse Heineken Music was dik uitverkocht.
Ook in andere delen van de wereld gaat het haar voor de wind. In de US speelde ze tijdens de ‘Better Than Home’-tour in grotere – uitverkochte - zalen dan ooit tevoren. Ook in de UK gaat het uitstekend. Ze gaf headline shows in de Royal Albert Hall en de Barbican, en in december 2015 was ze te gast in de jaarlijkse Hootenanny van Jools Holland, waar ze samen met Jeff Beck een zinderende uitvoering deed van de Ike & Tine Turner-klassieker ‘Nutbush City Limits’. Op BBC’s YouTube-kanaal was hun optreden het best bekeken van alle Hootenanny afleveringen.
Met ‘Fire On The Floor’ sluit Beth Hart een donkere en pijnlijke periode af. Tijdens de opnames van haar vorige album ‘Better Than Home’ was een van de producers, Michael Stevens, dodelijk ziek. Hij overleed na de opnames. Beth besloot om snel daarna een nieuw album te maken om haar zinnen te verzetten. Beth nam contact op met producer Oliver Leiber, die een sessie organiseerde in zijn studio in Toluca Lake en een studioband samenstelde met niemand minder dan Michael Landau (gitaar), Waddy Wachtel (gitaar), Brian Allen (bas), Rick Marotta (drums), Jim Cox (piano), Dean Parks (akoestische gitaar) en Ivan Neville (B3 en orgel). “We recorded sixteen songs in three days,” aldus Beth, “but then we spent a long time mixing. Oliver is a brutally hard-working person, but he’s also incredibly sensitive and that combination works so great. He’s strong and focused, but still so vulnerable, and his heart is wide open. I’m so proud of what he did on this record.”
Als je naar ‘Fire On The Floor’ luistert, snap je gelijk wat ze bedoelt. De twaalf nieuwe liedjes bevatten een dwarsdoorsnede van alles waar Beth als tiener door beïnvloed is, van gospel tot soul en van klassieke muziek tot Soundgarden. Zo hoor je dansbare soul in ‘Let’s Get Together’, breekbare rock in ‘Fat Man’, het salsa-achtige ‘Baby Shot Me Down’ en sexy jazz in ‘Coca Cola’. Daar staan enkele songs tegenover met een enorme emotionele lading, zoals ‘Picture In A Frame’, dat ogenschijnlijk gaat over Beth’s liefde voor haar man, maar bij nadere bestudering refereert aan de dood van Michael Stevens. Ondanks alle blootliggende emoties is het een louterend album volgens Beth: “I think ‘Better Than Home’ is one of the best records I’ve ever done, but it was a brutal experience. ‘Fire On The Floor’ has more energy and I think, overall, it’s just got more balls. And I think I really needed that, just to balance out that heavier mood on ‘Better Than Home’.”
Fire On The Floor is de plaat die Beth Hart moest maken. En op dezelfde manier een die je moet horen. “I’m so pleased with it,” zegt ze tot slot. “I recently had to organise the sequence of the record, and while I was doing that, I was thinking to myself, ‘Y’know, this is pretty frickin’ good…!’”
Op 26 november speelt Beth Hart wederom in de Heineken Music Hall (uitverkocht).
Hier is de lyric video van het titel nummer Fire On The Floor te zien
www.bethhart.com
Foto: Esmee Burgersdijk