Nieuws

Nieuws

Nieuw Nederlands talent Elske DeWall

Elske DeWall scoorde met haar eerste demo een platencontract bij Universal. Nu presenteert de Friezin in hart en nieren haar eerste album Balloon Over Paris: een plaat vol persoonlijke liedjes die recht uit het hart komen.

Door Anneke Ruys

Pure popliedjes zonder opsmuk, geschreven op de gitaar of vanachter de piano. Zo kun je de muziek van Elske DeWall omschrijven. ‘Liedjes met invloeden uit soul, roots en gospel, folk en country’ zou ze er zelf nog graag aan willen toevoegen. Ze vertelt haar verhaal tijdens een van de eerste persdagen. Haar album is dan nog een demo, klaar om omgevormd te worden tot een debuutalbum. 

Talent

 Ze kan het eigenlijk zelf nog moeilijk geloven. Aan het begin van haar carrière heeft ze al op Noorderslag gestaan, was ze al op bezoek bij De Wereld Draait Door, stond ze in Paradiso. Een paar maanden later is haar album op nummer 18 binnengekomen in de Album Top 100. “Ik moet het allemaal nog even bevatten hoor. Ik maak gewoon muziek omdat het een deel van mezelf is. Muziek maak ik al sinds mijn veertiende. Ik zat in coverbands en vormde een duo met mijn zus. Op mijn zeventiende begon ik met pianoles, speelde ook een tijdje saxofoon en begon daarna met de gitaar. Het was allemaal niet zo makkelijk omdat ik veel moeite heb met noten lezen. Dat was soms erg frustrerend kan ik je zeggen. Pas toen ik echt met mijn gitaar aan de slag ging ontdekte ik mijn ware talent. Dat durfde ik toen ook meer te laten zien”.

 

Elske_DeWall_live_Paradiso

 

En nu is Elske’s album Balloon Over Paris een feit. Het kwam voort uit een platencontract met Universal. "En dat terwijl ik niet eens wist dat een vriend van me, een technicus, mijn demo had doorgespeeld naar die platenmaatschappij. Dat resulteerde snel in een telefoontje. Of ik langs wilde komen om mijn contract te bespreken, echt bizar hoe dingen soms kunnen lopen”. Over haar eersteling vertelt Elske: “het is een album vol persoonlijke nummers, over relaties en vriendschappen tussen mensen. Ik heb de liedjes zelf geschreven, maar deels ook samen met andere songschrijvers uit Zweden en de UK waar ik ook workshops voor songwriters volgde. Eigenlijk was dat schrijven met anderen best raar. Opeens moest ik diepe emoties delen met wildvreemde mensen. Gek genoeg kwamen er hele mooie dingen uit voort. Het was voor mij een hele ervaring. Uiteindelijk zijn er prachtige songs uit gerold”. 

Muzikale helden

De Nederlandse muziekwereld is nu dus een nieuwe singer/songwriter rijker, een Friezin in hart en nieren die haar streek van afkomst een warm hart toedraagt. Zoals dat altijd gaat met nieuwe artiesten wordt Elske nu al vergeleken met artiesten als Ilse DeLange en Anouk. “Geweldige zangeressen hoor, ik vind het helemaal niet erg om met zulke mensen vergeleken te worden. Toch wil ik liever als Elske DeWall gezien worden. Dat zal met de tijd wel komen, hoop ik. Er wordt mij wel eens gevraagd wat mij anders maakt dan andere singer/songwriters. Ik vind dat een moeilijke vraag. Ik denk dat ik gewoon muziek maak die recht uit mijn hart komt, ik belééf muziek. Natuurlijk ben ik beïnvloed door mijn eigen helden als Angie Stone, John Mayer en Carole King. en hoor je dat ik geïnspireerd ben door soul, folk en country maar verder dan dat gaat het niet. Ik schrijf mijn liedjes met de gitaar of vanachter de piano. Muziek is zo rijk. Met een band kun je je muziek laten rocken, terwijl je een liedje ook ‘klein’ en akoestisch kunt brengen met alleen de gitaar. Laat mij maar op een podium staan dan kan ik mijn muziek delen met al diegenen die erdoor geraakt worden”.

elske_dewall_2

fotocredit: Henk Bleeker

Ellen Ten Damme durft álles


Ellen_Ten_Damme_live

Met Durf Jij slaat Ellen Ten Damme alweer een nieuwe weg in. Ze maakt voor het eerst een Nederlandstalig album, gekoppeld aan een theatertour.

Na drie albums in het Engels was het tijd voor iets nieuws, vond singer/songwriter Ellen ten Damme. Afgelopen zomer stond ze nog in het Amsterdamse Carré met haar Cirque Stiletto en daarvoor verraste ze jarenlang de Nederlandse en Duitse podia met haar theaterprogramma’s. Vreemd genoeg had ze nog nooit in haar moedertaal gezongen en was dat ook niet van plan, als ze meesterdichter Ilja Leonard Pfeijffer niet ontmoet had. “En dat terwijl ik wel opgeleid ben aan de Kleinkunstacademie en Nederlands gestudeerd heb. Toch wist ik ergens dat ik ooit nog wel eens in mijn eigen taal zou zingen, al had ik geen idee wanneer”. Alles veranderde toen Ellen Ilja leerde kennen op een Amsterdams terras. “Tijdens die ontmoeting spraken we over een mogelijke samenwerking. Ik vroeg aan Ilja of hij niet eens voor mij een tekst in het Nederlands wilde schrijven. Hij zei niet meteen ja, wel dat hij erover na zou denken. Er ging een tijd overheen totdat hij jaren later aankwam met een project met dichters en muzikanten”. Ellen en Ilja schreven samen het liedje ‘Durf Jij?’ waarna het ijs gebroken was en de samenwerking naar meer smaakte.

Ellen_Ten_Damme2


Nederlandstalig

 Uiteindelijk is daar ook het album‘Durf Jij?’ uit gekomen en een theatertour met louter Nederlandstalige liedjes. “Twaalf van de liedjes die we hadden zijn terechtgekomen op het album, de rest wordt misschien gebruikt voor een volgende plaat”. Wie Ellen Ten Damme kent als een rockbeest, een Duits zingende diva of een acrobate in een circusachtige burlesque show wordt verrast met de theatershow vol eigenzinnige liedjes van verlangen, van wachten op een geliefde die niet komt. Liedjes waarin de beeldende poëzie van Pfeijffer duidelijk in terugkomt. “Ik ben dol op uitdagingen en dit is er ook weer een. Ik kwam er ook achter hoe persoonlijk een liedje wordt wanneer je het in je eigen taal zingt. Dan komt de essentie nog meer over en het raakt je ook dieper. In het Nederlands draait het ook meer om de inhoud en de teksten en niet alleen de melodie. De nadruk ligt dus meer op de diepere betekenis”.

Ellen_Ten_Damme_persfoto2

Durf

Dit is dus alweer een nieuw hoofdstuk voor duizendpoot Ellen Ten Damme. Wat zit er trouwens achter de titel Durf Jij? “Je moet dat meer algemeen zien: durf jij de confrontatie aan te gaan met jezelf, met je omgeving, met alles wat je belangrijk vindt? Het gaat ook over grenzen overschrijden, maar dan wel op een creatieve manier. Ik denk dat ik artistiek gezien wel alles durf. Als ik iets nieuws op het podium doe dan kijk ik daar eerst wel tegenop maar als ik het eenmaal gedaan heb dan is die angst weg. Durven kun je op veel manieren bekijken. Wat mezelf betreft zou ik nog wel wat meer voor mezelf durven op te komen. Maar het gaat steeds beter, ik durf nu al veel meer dan vroeger”. Als je aan Ellen Ten Damme vraagt wat ze geleerd heeft van haar carrière heeft ze meteen een antwoord klaar: “ Ik heb vooral geleerd dat je nooit ergens in moet blijven hangen wanneer je je niet gelukkig voelt. Ook moet je niet bang zijn voor verandering. Juist het aangaan van nieuwe uitdagingen geven je die voldoening waar je naar zoekt. Altijd als ik aan iets nieuws en onbekends begin vind ik dat in het begin wel eng. Pas als ik gewend ben aan een nieuwe show of nieuw project is die angst verdwenen. Dan maakt die plaats voor trots en kan ik ook honderd procent mezelf zijn en me vrij voelen. Zo ging dat ook met deze nieuwe theatershow. Ik zie het als een soort personality show, waar ik helemaal mezelf speel. Ik dúrf ook mezelf te zijn, wat helemaal past binnen het thema waar de theatershow over gaat. Daarom durf ik ook aan andere mensen te vragen ‘Durf Jij?..Ik wel!” (geposeerde foto's Hesther Doove)

www.ellentendamme.nl

 

Caro Emerald doet oude vervlogen tijden herleven


Caro_Emerald-lowres

Caro Emerald brengt muziek van oude vervlogen tijden terug. Dank zij haar zijn muzieksoorten als ballroom jazz, filmische tango’s en swingende mambo’s weer helemaal hip. ‘Back It Up’ zette de trend, gevolgd door ‘A Night Like This’ en nu is heel Nederland in de ban van de Amsterdamse zangeres en haar heerlijke swing-klanken.

 Door Anneke Ruys

Het was de single ‘Back It Up’ die voor Caroline van der Leeuw – alias Caro Emerald – voor de grote doorbraak zorgde. Het nummer was oorspronkelijk door twee Nederlandse producers en songwriter Vince Degiorgio geschreven voor een Japanse popact. “Ik werd gevraagd voor het inzingen van de demo. Dat deed ik en heb het nummer meteen toegevoegd aan mijn eigen repertoire. Het bleef onbekend voor het grote publiek totdat ik het in 2008 live zong op de lokale Amsterdamse tv zender AT5. We hadden geen enkel idee van de impact die het zou hebben. De mensen bleven maar bellen en mailen over dat leuke liedje en of het al op i Tunes verkrijgbaar was. Samen met een vriend besloten we er een low budget video aan te koppelen die het nummer nog populairder maakte”. In juli 2009 werd het liedje eindelijk officieel uitgebracht op Caro’s eigen label Grandmono records. Opeens draaiden alle radiostations het, werd ik Serious Talent bij 3FM en het nummer 3FM Megahit. De single was vervolgens vijf maanden lang onophoudelijk op de radio te horen en bereikte #4 in de i Tunes Top 100. Zo zie je maar hoe snel zoiets kan gaan”.

Caro_Emerald_-_Adrie_Mouthaan_-_BC033269

 

Swingende mambo

 Caro Emerald wordt sinds haar twee grote hits ‘Back It Up’ en ‘A Night Like This’ overal gevraagd. “Soms is het best gek allemaal. Dit is waar ik al jaren onbewust van droom en nu is het er opeens. Sta ik gewoon op de eerste plaats van de hitlijsten met ‘A Night Like This’!” En bij die muziek past de omschrijving: ballroom jazz, swingende mambo, filmische tango en de onbezonnen sfeer van de 40’s en 50’s, maar dan wel gecombineerd met een sound van nu met coole samples en scratches. Je kunt het allemaal terughoren op haar eerste album ‘Deleted Scenes From The Cutting Room’. “Het is vooral ook positieve muziek waar je heerlijk op kunt swingen en verzekerd bent van een onbezorgd avondje uit” aldus de zangeres met de exotische uitstraling, die behalve Nederlands ook Surinaams en Arubaans bloed door haar aderen heeft stromen. “Helaas heeft mijn moeder de banden met die landen doorgesneden. Ik spreek de talen dus niet en ben er ook nooit geweest. Toch heb ik wel iets meegekregen van de Caribische cultuur: ik kan soepel mijn heupen bewegen en hou echt van dansen. En als ik lekker Surinaams kan eten en de sfeer wil proeven ga ik gewoon op bezoek bij mijn Surinaamse oma. En wie weet treed ik in de toekomst nog wel eens op in Suriname of de Antillen”. Caro Emerald gaat in ieder geval een hele drukke tijd tegemoet. Behalve Nederland bestaat er ook al interesse uit landen als Frankrijk, Duitsland en de Scandinavische landen. “Optredens, festivals…ik heb er helemaal zin in. Er gaat niets boven het podium, de sfeer van lekker uit zijn en je muziek met zoveel mogelijk mensen delen”.

 

 

 

Trijntje's ode aan Michael Jackson

Trijntje

 

Twaalf jaar geleden stond Trijntje Oosterhuis met Total Touch drie keer in het voorprogramma van Michael Jackson. Nu brengt ze haar favoriete Jackson nummers akoestisch op het podium: een bijzondere ode ter nagedachtenis aan The King Of Pop.

Door Anneke Ruys

Trijntje Oosterhuis bewaart mooie herinneringen aan de muziek van Michael Jackson. Ze groeide op met zijn muziek en voelt zich erdoor geïnspireerd en beïnvloed. Heel wat mooie momenten uit haar leven zijn gekoppeld aan Michael Jackson liedjes. “Ik groeide op met zijn muziek, die vooral aanwezig was toen ik muzikaal in mijn belangrijkste ontwikkelingsfase zat. De liedjes van Michael hebben me veel herinneringen gegeven. Eentje daarvan was dat we met Total Touch twaalf jaar geleden drie keer in zijn voorprogramma stonden. Dat was echt bijzonder, al hebben we hem toen niet persoonlijk ontmoet. Qua muziek herinner ik me vooral zijn begintijd: een klein jochie van een jaar of 10, 11 dat zulke mooie liedjes kon zingen als ‘Ben’ en ‘Never Can Say Goodbye’, echt prachtig”.

Tragiek

 Dat laatste nummer is meteen ook de titelsong van het album dat Trijntje als een soort nagedachtenis aan haar idool maakte. Het is een plaat geworden met een verzameling privéopnames van haar favoriete Michael Jackson songs. “Een paar maanden na zijn dood was Leonardo Amuendo, waar ik regelmatig mee optreedt, bij mij op bezoek in Nederland. We waren allebei op onze eigen manier geraakt door Michael’s dood. Wat mijzelf betreft had dat vooral te maken met de persoon Michael Jackson en de tragiek die daaromheen hing.  Hij lééfde echt voor de muziek en heeft daar zoveel voor opgegeven. Michael zag zijn talent als een soort verantwoordelijkheid en ging daarmee tot het uiterste. Wie had de man geen gelukkig leven gegund met zijn kinderen en buiten de schaduwen van de spotlights. Het mocht helaas niet zo zijn en hij is ons echt veel te vroeg ontvallen”. Zo kregen de nazomeravonden in Trijntje’s sfeervolle tuinhuisje achter haar woning een bijzonder karakter. “Leonardo en ik zaten allebei in een soort nostalgische fase. In de studio beleefden we een soort ‘sentimental journey’ terwijl we oude Michael Jackson nummers inspeelden: heel akoestisch met alleen zang en gitaar. Mijn vriendin Candy Dulfer blies uiteindelijk ook een paar noten mee op ‘Don’t Stop Till You Get Enough/Working Day & Night/Wanna Be Starting Something’ en ook zanger Keith John kwam erbij. Hij is de achtergrondzanger van Stevie Wonder en kende Michael Jackson ook persoonlijk. De liedjes die we opnamen waren vooral de rustige nummers van Michael omdat we die ook het beste akoestisch uit konden voeren. Uiteindelijk kwamen er 20 liedjes uit waar we allebei erg trots op waren”.

Bijzondere dingen

 Toch was het nooit Trijntje’s bedoeling om de liedjes uit te brengen. “Eigenlijk waren ze in eerste instantie bedoeld voor mezelf. Mooi, integer en waardevol, ontstaan uit een bepaald gevoel. Omdat er toch zoiets moois uit kwam wilden we het graag met andere mensen delen en zo is het album ‘Never Can Say Goodbye’ onstaan”. Trijntje kijkt met een warm gevoel terug op het maken ervan . “Het móest  er gewoon uit denk ik. Zoveel liedjes die onbewust in mijn systeem geworteld zitten. We kwamen er ook achter hoeveel mooie muziek Michael Jackson eigenlijk gemaakt heeft. Er zijn uiteindelijk 15 liedjes op de cd terecht gekomen, maar ik had zo nog twee albums kunnen vullen.  Hieruit blijkt weer dat soms uit spontane momenten toch hele bijzondere dingen kunnen ontstaan”.  Trijntje Oosterhuis zit alweer heel wat jaartjes in de muziek, een periode waar ze met een bijzonder gevoel op terugkijkt. “Ik heb al zoveel mee mogen maken en zoveel mooie projecten mogen doen. Keihard werken is dubbel en dwars beloond met geweldige ervaringen en een fantastisch leven.  Waar ik nog van droom? Waar denk ik iedere artiest van droomt: Van muzikale groei en nog meer hoogtepunten, nieuwe uitdagingen.  Iedere dag prijs ik me weer gelukkig dat ik dit mag doen. Het is absoluut een verrijking van mijn leven”.

 

Photographer: Alexa Singer

Gabriella Cilmi signeert nieuwe cd 'Ten' in Fame

Gabriella Cilmi signeert nieuw album 'Ten' in Fame

De Australische zangeres Gabriella Cilmi kennen we natuurlijk van haar grote hit ‘Sweet About Me’.  Ze was toen pas 16 en verkocht wereldwijd 2 miljoen exemplaren van de single, stond top 10 in meer dan 16 landen, werd 20 miljoen keer bekeken op YouTube. Bij ons bereikte Gabriella goud met haar debuutalbum ‘Lessons To Be Learned’.

Maar dat is allemaal twee jaar terug. Anno 2010 maakt Gabriella een grote comeback met haar tweede album ‘Ten’. Daarop laat ze een nieuwe, volwassen kant van zichzelf zien. ‘Ten’ ligt vanaf nu in de winkel en Gabriella zorgde persoonlijk voor de officiële release in Fame Music Store in Amsterdam. Daar signeerde ze haar gloednieuwe album en ging met fans op de foto. De eerste nieuwe single ‘On A Mission’ doet het al heel goed in de hitlijsten.

Gabriella_Cilmi2

 studiopijlman-hosting