CD recensies

David Gilmour - Rattle That Lock CD

David-Gilmour-Rattle-That-LockRattle That Lock is David Gilmour's vierde soloalbum en dat verschijnt bijna een decennium na zijn laatste studioalbum On an Island. Het is een album geworden vol emotioneel getinte teksten die geschreven werden door Gilmour zelf samen met zijn vrouw Polly Samson. Het levert een mooie plaat op die zich zeker kan meten met de latere Pink Floyd-albums. Natuurlijk met de spannende, oh zo herkenbare gitaarsolo's en bijbehorende sferische muzieklandschappen. Het rauwe stemgeluid en de authentieke gitaarklanken met de lange solo's van de legendarische Pink Floyd-gitarist zijn prominent aanwezig op deze plaat: kippenvelmomenten die je qua sfeer meenemen naar een ver (lees Pink Floyd) verleden. De cd werd opgenomen in Gilmour's eigen studio met Phil Manzanera als co-producer. Speciale gasten die meedoen op de plaat zijn onder andere Jools Holland en Robert Wyatt en ook David Crosby en Graham Nash verlenen hun medewerking. Emotioneel is vooral ook het nummer waaraan Crosby en Nash hun medewerking aan verlenen: A Boat Lies Waiting, een bijzondere ode aan de in 2008 overleden keyboardspeler Richard Wright. Het resulteert, mede door de emotionele lading, in ongetwijfeld de mooiste song van de plaat. Maar er staan nog meer juweeltjes op Rattle That Lock. Zoals Today met de hooks en de koren die je doen denken aan de Pink Floyd-hoogtijden van 'Meddle' (1971) en het kippenvelnummer Dancing Right In Front Of me met mooi gitaarwerk en een uitbundige orkestrale begeleiding. In The Girl in the Yellow Dress doet Gilmour zelfs een jazzy uitstapje. Dat klinkt niet onprettig maar de voorkeur gaat toch uit naar de typische Gilmour-stukken waarin het bekende gitaargeluid overheerst. Rattle That Lock is een mooie plaat die veel emoties en nostalgische gevoelend oproept. Precies zoals de nu 69-jarige Gilmour dat bedoeld moet hebben. Een cd als een groeibriljant: hoe vaker je hem beluistert hoe meer hij onder je huid kruipt.****