CD recensies

Shakira - Shakira CD recensie

shakira-album-cover-2014-thatgrapejuiceHet heeft een paar jaar geduurd voor Shakira’s nieuwe album verscheen. The Sun Comes Out uit 2010 was het laatste. Een nieuwe plaat stond gepland voor 2012 maar vanwege Shakira’s zwangerschap werd de release daarvan uitgesteld. Zoontje Milan werd vorig jaar geboren en is nu zelfs even op het nummer 23 terug te horen. Het titelloze album Shakira bevat twaalf tracks en het betreffen vooral Engelstalige popliedjes. Can’t Remember To Forget You (het sexy suet met Rihanna) kennen we natuurlijk al en ook de rest van dit ceedeetje is vrij voorspelbare pop(rock). Alhoewel…er is ook hier en daar een knipoogje naar country en naar de 80’s. Toch moet je wel eens stiekem terugdenken aan de Spaanstalige periode van de Colombiaanse popdiva…toen er nog een fijne latin touch in Shakira’s liedjes aanwezig was. Zelfs Whenever Wherever en Hips Don’t Lie hadden nog dat exotische latin gevoel in zich. Op dit album is dat helaas niet zo. Met uitzondering van Nunca Me Acuerdo De Olvidarte (de Spaanstalige versie van Can’t Remember To Forget You maar zonder Rihanna ditmaal) en misschien het ska-reggae-nummer Cut Me Deep is er weinig exotisch te bespeuren. Het afsluitende (Spaanstalige) nummer van de cd Loca Por Ti doet gelukkig de sfeer van Shakira’s beginjaren weer even terugkeren. Shakira maakt nog steeds kwaliteit en behoort tot de top. Maar wel schaart zich daarmee onder vele andere zangeressen van nu. Empire, Spotlight, Broken Record zijn noemenswaardige tracks.  Dare (La La La) oftewel de nieuwe WK-song is zeker hitgevoelig: een dance getint nummer wat hoge ogen gaat gooien in de lijsten. Maar het mest uitdagende liedje van de plaat is zeker het derde op de cd: het gevoelige You Don’t Care About Me. Aangevuld met Afrikaanse instrumenten en voorzien van een dramatische tekst. Speciaal genoeg om een klein meesterwerkje genoemd te worden (AR).