Recensies

zt-newsiv-red

Recensies

Filmrecensie De Heineken Ontvoering

heineken2

De ontvoering van Alfred Heineken in 1983 is de meest beruchte ontvoeringszaak uit de Nederlandse geschiedenis. Maarten Treurniet waagt zich aan een verfilming van deze zaak. Niet waarheidsgetrouw, zo wordt in de intro nog even duidelijk gemaakt.

Op een koude novemberdag in 1983 wordt ’s werelds succesvolste en rijkste bierbrouwer Alfred Heineken (Rutger Hauer) samen met zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd. De ontvoerders, vier vrienden uit Amsterdam, eisen een geldsom van 35 miljoen gulden. Eenentwintig dagen wordt Heineken vastgehouden. Zodra Heineken vrijkomt en de daders wegkomen begint een klopjacht op de criminelen.

De film begint met de voorbereidingen van de vier ontvoerders. Rem (Reinout Scholten van Aschat) is de jongste van het stel en komt met het idee om Heineken te ontvoeren. Zijn drie vrienden geven hem een kans en al snel blijkt dat Rem talent heeft. Hij groeit uit tot een geslepen crimineel en uitgerekend hij wordt de grootste angst van Heineken. Cor (Gijs Naber) is de leider van de ontvoerders en de zwager van Rem. Frans (Teun Kuilboer) en Jan (Korneel Evers) zijn de overige twee handlangers.

heineken

Twee kanten
De gehele ontvoering wordt van twee kanten belicht, de kant van de ontvoerders en de kant van Heineken. De ontvoerders zou je niet direct bestempelen als zware topcriminelen, eerder als aso’s uit een lagere Amsterdamse klasse. Personen die een normaal leven leiden maar ondertussen foute dingen uithalen en dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.

Alfred Heineken is een charismatische, machtige man die niet gewend is aan tegenspraak. De ontvoering valt hem zwaar en zal zijn leven veranderen. Als de ontvoering eindelijk over is neemt hij het heft in handen en zet hij al zijn middelen in om de daders te pakken te krijgen. De ontwikkeling in zijn karakter is zeer goed neergezet door Rutger Hauer, die van Heineken een menselijk persoon maakt die vreest voor zijn leven.

heineken3

Menselijk
De spanning komt nergens volledig uit de verf in De Heineken Ontvoering, maar toch blijft de film van kop tot staart boeien. Op het moment dat Heineken vastzit voel je niet de vrees voor zijn leven. Misschien komt dat doordat de criminelen wat te menselijk worden neergezet waardoor de angst voor hen minder wordt. Aan de andere kant is dat waarschijnlijk de realistische kijk op het verhaal, en dat is een kijk die je niet vaak ziet in films.

Alle karakters maken een ontwikkeling door, die vooral bij Rem en Heineken duidelijk tot uiting komt. Ondanks het gemis aan spanning is deze nieuwe Nederlandse film daardoor de moeite waard om te bekijken. Hij draait vanaf 27 oktober in de bioscoop.

Filmrecensie: Jeffrey van Rossum

Op zoek naar geluk in Lotus

lotus

Pascale Simons brengt met haar debuutfilm Lotus een verhaal over eenzaamheid, het zoeken naar geluk en situaties uit het dagelijks leven. Dit alles wordt verteld met Rotterdam als decor. De film bestaat uit een vijftal verschillende verhaallijnen die elkaar in verschillende situaties kruisen.

Lotus bestaat uit een sterke cast, zo zien we: Monic Hendrickx, Edda Barends, Gaite Jansen, Martijn Lakemeijer, Chris Zegers, Georgina Verbaan, Peggy-Jane de Schepper, Nasrdin Dchar, Birgit Schuurman, Jack Wouterse. Daarnaast spelen Frieda Pittoors, Joris Smit, Raymond Thiry, Gwen Maduro en Bruno Vanden Broecke een rol in deze film.

Het eerste verhaal gaat over Jet (Edda Barends), een vrouw die euthanasie wil plegen. Haar dochter Petra (Monic Hendrickx) neemt in de ochtend afscheid van haar, wat erg moeilijk is. Zij kan vanwege de Nederlandse wet deze wens niet uitvoeren en haar moeder zal het alleen moeten doen. Hierdoor loopt Petra met een geheim rond dat ze met niemand kan delen. Zelfs niet met haar eigen dochter Steintje (Gaite Jansen), die juist nu meer contact nodig heeft, want haar vriendje (Martijn Lakemeijer) zit voor een paar maanden in het buitenland.

Lotus_1

Daarnaast is er het verhaal van een invalide voetballer (Chris Zegers), die in een revalidatiecentrum erbovenop probeert te komen. Tijdens zijn laatste dagen in het centrum heeft hij het moeilijk met afscheid nemen van de mensen die hij daar heeft leren kennen. Ook om weer in de maatschappij terecht te komen vindt hij eng, want hij is bang dat hij niet wordt geaccepteerd.

Het ‘gelukkige stel’ Sadik (Nasrdin Dchar) en Misja (Birgit Schuurman) hebben alles wat ze willen, alleen diep van binnen zijn zij elk niet gelukkig. Tijdens een bezoek aan de kermis gebeurt er iets waardoor zij elkaar weer vinden.

lotus4

Wubbe (Joris Smit) is een autistische jongen, die elk weekend met zijn ouders doorbrengt. Hiervoor komt Ineke (Frieda Pittoors), die al enige tijd gescheiden is van Johan (Jack Wouterse), terug om hun zoon te doen geloven dat zij nog bij elkaar zijn. Johan vind dit prettig en fijn om dan weer één gezin te zijn. Maar Wubbe is geen makkelijke jongen en zo ontstaan er confrontaties met zichzelf en tussen hun drieën.

Ten slotte is er nog een verhaal dat gaat over Ben (Raymond Thiry), een getrouwd man en huisvader die op zoek is naar geluk en dat denkt te gaan vinden in zijn dubbelleven.

lotus_3

Herkenbaar

Met Lotus laat regisseuse Pascale Simons zien dat de maatschappij steeds verandert en er naast de vele tegenslagen ook mooie dingen uit het leven te halen zijn.

De sterke gevoelens en emoties die in deze film getoond worden, zorgen voor de juiste sfeer die door de personages verder wordt uitgediept. Alle vijf de verhalen dragen op geheel eigen wijze hun steentje bij en zo ontstaat er een rode draad in de verhaallijnen naarmate de film vordert. Lotus is een zeer goede Nederlandse film, waarin veel aandacht is besteed aan het verhaal en de verschillende lijnen die elkaar kruisen. Je ziet een film waarin veel herkenbare situaties langskomen en waarbij je na afloop nog wel door kan denken over hoe het verder zal gaan.

Het is te hopen dat er nog veel meer films van Pascale Simons komen, want Lotus is meer dan de moeite waard om te gaan zien.

Lotus is vanaf nu te zien in de Nederlandse bioscopen.

www.lotusdefilm.nl

Filmrecensie: Ronald Rijntjes

The Three Musketeers scherp in 3D

the_three_musketeers_movie_image_01

Na achttien jaar zijn ze weer terug op het witte doek: The Three Musketeers. Deze keer is Paul W.S. Anderson (Resident Evil, Death Race) in de regiestoel gaan zitten, om dit eeuwenoude verhaal ditmaal in 3D te tonen.

De cast van de vorige versie is ook vervangen en bestaat nu onder andere uit Logan Lerman (Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief ), Matthew Macfadyen (Robin Hood), Ray Stevenson (Kill the Irish Man), Mads Mikkelsen (Casino Royale), Milla Jovovich (Resident Evil) en Orlando Bloom (The Lord of the Rings).

Oorlogsvliegschip

In deze versie staat de jonge en knappe D'Artagnan (Logan Lerman) centraal in het verhaal. Hij krijgt van zijn vader (Dexter Fletcher), die vroeger musketier was, zijn oude zwaard. Hiermee voelt Logan zich als een echte musketier en daarom gaat hij op zoek naar de drie musketiers Athos (Matthew Macfadyen), Aramis (Luke Evans) en Porthos (Ray Stevenson).

The_Three_Musketeers

We leven in de 19e eeuw en de drie musketiers zijn in opdracht van de hertog van Buckingham (Orlando Bloom) naar Venetië gestuurd om een geheime bouwtekening te vinden in het paleis van de koning. Deze tekening laat zien hoe je een ‘oorlogsvliegschip’ kan maken. Zij krijgen de hulp van de beeldschone Milady de Winter (Milla Jovovich), die een oogje heeft op Athos. Helaas is dit schijn, want de hertog heeft de musketiers verraden en vernederd en gaat er met Milady de Winter vandoor.

De musketiers vertrekken daarna naar Parijs, om hun leven voort te zetten en deze vernedering te vergeten. D'Artagnan is ondertussen op weg naar Parijs. Onderweg komt hij graaf Rochefort (Mads Mikkelson) tegen, een meedogenloze killer die in dienst is van kardinaal Richelieu (Christoph Waltz). Deze geestelijke wil de macht grijpen in Frankrijk en is dit op een sluwe manier aan het voorbereiden.

Zal D'Artagnan de vierde musketier worden en kunnen zij erachter komen wat het plan is van de kardinaal? Wat is de rol van graaf Rochefort? Zal de hertog van Buckingham zijn vliegschip bouwen en oorlog voeren?

Thethreemusketeers3d

Netjes

Het verhaal is ten opzichte van de eerdere versie zeer netjes uitgewerkt. Er is bij elke acteur veel aandacht besteed aan de looks: de kostuums zien er bijvoorbeeld erg perfect uit, met verschillende felle kleuren. Hierdoor ligt het er allemaal te dik bovenop. Ook zie je bij de gevechten weinig tot geen bloed en is het acteren behoorlijk braaf. Dit alles maakt het bijna een kinderfilm. Alleen richting het einde beginnen er wat kleerscheuren en bloedneuzen te ontstaan.

The Three Musketeers is een film om naar te kijken als je eens geen zin hebt in een moeilijke nadenkfilm. De 3D-effecten voegen bij dit verhaal niet al te veel toe en zijn in dezelfde stijl als die in bijvoorbeeld Pirates of the Carribean. Ook de muziek lijkt daar zo nu en dan van afgeleid te zijn.

The Three Musketeers betreden op donderdag 13 oktober de Nederlandse bioscopen.

Recensie: Ronald Rijntjes

De Bende van Oss is krachtige misdaadfilm

bende_van_oss

Het Nederlands Film Festival is dit jaar geopend met De Bende van Oss. Een Nederlandse gangsterfilm geregisseerd door André van Duren en geproduceerd door Matthijs van Heijningen en Guurtje Buddenberg. De hoofdrollen in deze spannende misdaadfilm worden gespeeld door Sylvia Hoeks, Matthias Schoenaerts, Marcel Musters, Frank Lammers en Daan Schuurmans.

De Bende van Oss is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de gelijknamige bende die Oss ruim vijftig jaar in zijn greep had. Dit verhaal speelt zich af in de jaren 30, toen corruptie, geweld, prostitutie, verkrachting en chantage alom aanwezig waren in de Ossche samenleving.

de-bende-van-oss-opent-nederlands-film-festival

De jonge Johanna van Heesch (Sylvia Hoeks) is een vrouw die onderdrukt wordt door haar man Ties van Heesch (Matthias Schoenaerts). Zij heeft de wens om eens een eigen café te gaan runnen. Financieel is het alleen niet haalbaar, totdat zij in aanraking komt met de Ossche bende. Hierdoor komt ze midden in het bendeleven en daar stap je niet zo één, twee, drie uit. Het wordt zelfs zo erg dat ze als prostituee moet werken om extra geld voor haar man in het laatje te brengen.

Hoe verder het verhaal vordert, des te dieper Johanna in deze gewelddadige wereld verzeild raakt en als grof vuil behandeld wordt door haar man Ties. De corrupte verzekeringsagent Harry den Brock (Frank Lammers), die regelmatig in het café te vinden is, wil haar hulp bieden om hieruit te komen. Daarnaast is er Jan, een jonge man die eens met haar het bed heeft gedeeld. Hij wordt verliefd op Johanna en wil samen met haar door het leven gaan.

bendklein2

Hoe kan Johanna weer een normaal leven gaan leiden? Wordt de Ossche bende aangepakt door de marechaussee? Zal Ties gestraft worden door zijn kwade karakter?

De Bende van Oss is een goede Nederlandse film, met voortreffelijk spel van Sylvia Hoeks. Zij speelt haar rol met volle overgave, waarbij de emoties met en zonder tekst goed uit de verf komen. De rollen van de tegenspelers, die ook prima spel leveren, maken het een aangename film om naar te kijken. André van Duren laat met deze film zien wat er zich in de jaren dertig afspeelde in Oss en dat de bendeleden geen lieverdjes waren. Het is een verhaal uit de Nederlandse geschiedenis, dat door de historische feiten overtuigend wordt verteld.

André van Duren, zelf ook een Brabander, is bekend van de tv-serie Pleidooi en films als Kees de Jongen en Mariken. Hij heeft met deze film samen met de cast een waardig product afgeleverd, waarin de personages voldoende zijn uitgediept en het script sterk geschreven is. De Bende van Oss is  dan ook een goede kanshebber op een Gouden Kalf tijdens het Nederlands Film Festival. Zij zijn namelijk genomineerd in de categorie, Beste Muziek, Beste Camera, Beste Acteur, Beste Mannelijke Bijrol en Beste Scenario.

De Bende van Oss draait vanaf donderdag 29 september in de Nederlandse bioscopen.

www.debendevanossfilm.nl

Filmrecensie: Ronald Rijntjes

When Harry Met Sally's nieuwe dimensie op toneel

harry-met-sally2

Is het mogelijk om van een twintig jaar oude film een boeiend eigentijds toneelstuk te maken? Albert Verlindes V&V Entertainment bewijst van wel. Dankzij regisseuse Mette Bouhuijs (De gelukkige huisvrouw) en scriptschrijver Marcel Otten is When Harry Met Sally een toegankelijk, vermakelijk en verrassend stuk geworden.

Met Daniël Boissevain (Harry) en Isa Hoes (Sally) in de hoofdrollen is er voor dit stuk een flinke portie acteertalent in huis gehaald. Als zij elkaar aan het begin van de voorstelling voor het eerst tegenkomen, is Harry er – net als in de film – heilig van overtuigd: in een relatie tussen een man en een vrouw draait het uiteindelijk altijd om seks. Een ‘gewone’ vriendschap is daardoor onmogelijk. Sally is het daar niet mee eens en zo scheiden hun wegen al snel.

In de jaren erna blijven de twee elkaar in verschillende situaties tegenkomen. Langzamerhand ontstaan er kleine haarscheurtjes in Harry’s overtuiging en stelt hij zich steeds meer open voor wat een ware vriendschap lijkt te worden. Maar met nieuwe relaties wil het intussen minder lukken. Zou het dan toch weer op dat ene uitdraaien? En als het uiteindelijk zover komt, valt hun vriendschap dan nog te redden?

harry_met3

Verbeelding
Tot zover de gelijkenis met de film. Het verhaal is niet diepgaand, maar raakt wel een aantal herkenbare thema’s: liefde, man-vrouwverschillen, relaties, seks. Nog veel interessanter is echter de verrassende manier waarop dit alles voor het toneel bewerkt is. Met een Nederlandse setting in de wereld van nu heeft het verhaal een hele nieuwe dimensie gekregen. Zoals de hoofdrolspelers onlangs in een interview zeiden: zelfs de invloed van mobieltjes en social media is erin verwerkt.

Ook opvallend is het minimalistische decor, waarin met zes mensen en een grote berg tafels en stoelen een hele wereld wordt neergezet. Van het pontje naar Amsterdam-Noord en een tenniswedstrijd met kreunende tennissters, tot een gezellig terras of een boekwinkel: met een beetje verbeelding is alles mogelijk. Toepasselijke liefdesliedjes begeleiden de overgang van de ene scène naar de andere.

harry_met_sally

Humor
Daarnaast kent het stuk veel originele humor. Zo heeft Harry een leuk Amerikaans accent en staat hij op een bepaald moment in een warenhuis met een laserzwaard te zwaaien. Maar ook Sally kan er wat van, met haar ingewikkelde bestellingen en rake opmerkingen. Door het hoofdverhaal heen maken we bovendien kennis met Sally’s ietwat labiele vriendin Maria, die steeds weer nieuwe bewijzen vindt dat haar getrouwde minnaar zijn vrouw toch echt niet gaat verlaten.

“Ondanks de culturele bezuinigingen, willen we meer mensen naar het theater krijgen”, vertelde Jeroen Dona (de nieuwe algemeen directeur van V&V Entertainment) vooraf aan de pers. Met When Harry Met Sally moet dat zeker lukken. Het is geen ingewikkeld poëtisch hoogstandje voor culturele fijnproevers, maar gewoon een leuk en boeiend stuk om naar te kijken. Wat wil een mens nog meer?

When Harry Met Sally toert door theaters in het hele land tot en met 31 januari 2012. Speellijst en meer informatie: www.when-harry-met-sally.nl

Recensie: Jorien Heemskerk

 studiopijlman-hosting