Recensies

zt-newsiv-red

Recensies

Trijntje Oosterhuis bij RTL Sunday Sessions

Trijntje_Oosterhuis_Sunday_Sessions_Rfotografie_RRijntjes-12

Op zondag 27 november was Studio 21 in Hilversum weer omgetoverd tot een sfeervolle concertzaal voor het tweede optreden in de serie Sunday Sessions van RTL. Na Glennis Grace, was het nu Trijntje Oosterhuis die samen met een aantal gastartiesten een gevarieerde avond mocht verzorgen.

De studio ziet er deze zondag niet uit alsof er normaalgesproken allerlei programma’s worden opgenomen. Al vanaf het begin hangt er een echte, beetje chique concertsfeer. Er klinkt relaxte achtergrondmuziek, de lichten zijn gedimd, op het podium branden kaarsen en ook het publiek heeft zijn best gedaan om er mooi uit te zien. Wat dat betreft zit het helemaal goed.

Trijntje begint haar optreden solo met een paar bekende covers, waaronder haar versie van ‘I Say A Little Prayer’. De zaal zingt hierbij vrolijk mee, net als de enthousiaste achtergrondzangeressen. Maar ze blijft niet lang alleen in het middelpunt staan, want al snel wordt de eerste gast geïntroduceerd: jazz-zanger Ruben Hein. Zijn warme stem combineert mooi met die van Trijntje in het al net zo bekende duet ‘Close To You’ en het zwoele ‘Since We Got Back The Power’.

Trijntje_Oosterhuis_Sunday_Sessions_Rfotografie_RRijntjes-16

Familie
Daarnaast wordt het publiek meegenomen in de familie van Trijntje, door de komst van haar ‘muzikale zusjes’ Edsilia Rombley en Berget Lewis. Na een mooi en liefdevol Nederlandstalig ‘privéliedje’, dat door broer Tjeerd en vader Huub is geschreven, kan er opnieuw worden meegezongen bij het opgewekte nummer ‘Everything Has Changed’ voor haar nichtje Imaani (de dochter van Tjeerd en Edsilia).

Ook Edsilia zelf zingt later op de avond een liedje voor haar dochter, en Berget krijgt in haar eentje de hele zaal plat met ‘Show Me Love’. Samen verdienen Berget en Trijntje een groot applaus met ‘I’ll Be There’. Om het concert compleet te maken zijn er ook nog twee nieuwe nummers te horen van Trijntjes overzichtsalbum We’ve only just begun, dat op 4 december verschijnt. De hiervan afkomstige single ‘Good Day’ is geschreven door niemand minder dan Jamie Cullum.

Trijntje_Oosterhuis_Sunday_Sessions_Rfotografie_RRijntjes-3

Jammer
Zowel Trijntje als haar drie gasten hebben stuk voor stuk krachtige, zuivere en zangtechnisch sterke stemmen. Bovendien worden ze ondersteund door een steengoede band. Daarom is het jammer dat er deze avond – net als bij de vorige Sunday Session – zoveel covers worden gezongen. De meeste indruk maken toch de authentieke nummers, zoals die bijvoorbeeld door Tjeerd zijn geschreven.

Zelfs de Total Touch-liedjes uit de goeie ouwe tijd (in de woorden van Trijntje) staan nog als een huis. Niet alleen doordat ze een eigentijdse vorm hebben gekregen, dankzij de toevoeging van bijvoorbeeld een spannende elektrische gitaarsolo of een ‘battle’ tussen de twee toetsenisten, maar vooral ook omdat de zangeres ze zelf nog steeds vol overtuiging brengt.

Als ze die oorspronkelijkheid doorzet in de rest van haar ‘pas net begonnen’ carrière, kan ze wat ons betreft de covers voortaan achterwege laten.

De laatste Sunday Session van dit jaar is op 4 december met Gare du Nord. Meer info: www.sundaysessions.nl

Tekst: Jorien Heemskerk

Fotografie: Ronald Rijntjes

Leiderschap en overleven in Nova Zembla

Nova-Zembla-2

Donderdag 24 november is de eerste Nederlandse 3D-film uitgekomen: Nova Zembla van Reinout Oerlemans (Komt een vrouw bij de dokter). Dit verhaal uit de vaderlandse geschiedenis is bekend van het ‘Behouden Huys’, een houten hut die ervoor zorgde dat ontdekkingsreiziger Barentsz en zijn bemanning aan het einde van de 16e eeuw maanden konden overleven in de ijzige kou van de poolwinter.

Nova Zembla vertelt het verhaal van de slimme en leergierige Gerrit de Veer (Robert de Hoog), een jongeman die al vroeg zijn ouders heeft verloren. Hij is een loopjongen van dominee Plancius (Jan Decleir) en daarnaast is hij verliefd op diens dochter Catherina (Doutzen Kroes).

Gerrit heeft één doel voor ogen: te laten zien dat hij een echte man kan zijn en voor zijn geliefde kan zorgen. Om dit te realiseren vraagt hij Plancius om mee te mogen reizen aan boord van het schip van kapitein Jacob van Heemskerck (Victor Reinier) en de ontdekkingsreiziger Willem Barentsz (Derek de Lint).

NovaZembla

Crisis

Amsterdam 1596, er heerst een economische crisis en er zal meer handel moeten worden gedreven om zo meer geld voor de stad te kunnen generen. Omdat de oorlog met Spanje nog niet vergeten is, moet de route zorgvuldig worden uitgestippeld. De veiligste weg zou via het noorden moeten, door het onherbergzame poolgebied, met als reisdoel: China, Japan en uiteindelijk Indië.

Volgens Plancius, die ook kaarten maakt, is dit de beste en veiligste route, ook al is de kennis van de noordelijke gebieden uitermate klein. En zo beginnen Van Heemskerck en Barentsz samen met hun bemanning aan deze zware expeditie. Gerrit heeft ook nog een plek weten te bemachtigen en zal de gehele reis vastleggen op papier.

Gaat het hen lukken om deze reis te voltooien en is dit wel de juiste route? Zal de natuur hun levens sparen of brengt zij hen in gevaar? Is er genoeg voedsel aan boord voor deze tocht? En zal Gerrit de Veer zijn verhaal nog na kunnen vertellen aan zijn geliefde en de stad Amsterdam?

nova-zembla-foto-V_2049805a

Episch verhaal

Reinout Oerlemans heeft na zijn debuutfilm Komt een vrouw bij de dokter een episch verhaal verfilmd, en met succes. Onder behoorlijk koude temperaturen is deze film opgenomen in IJsland. Hierdoor kwamen de acteurs in een realistische omgeving, wat ook de kracht van de film is geworden.

De debuutrol van Doutzen Kroes (als Catherina) heeft niet veel diepgang, maar zorgt voor warme romantische momenten om even de kou te vergeten. Sterk spel zien we van Derek de Lint, die de rol van Barentsz stevig neerzet. Hij laat zien wat leiderschap is in moeilijke tijden, in tegenstelling tot de meer zachtaardige Van Heemskerck. In een spannende scène leidt dit tot een heftig conflict.

De bijrollen van de bemanningsleden zijn in deze film niet zomaar een bijrol. Ze voegen diepte toe aan het verhaal en zorgen voor leuke dialogen tussen de karakters. Helaas zijn deze wel geschreven in modern Nederlands. Het was leuker geweest om meer 16e-eeuws taalgebruik te horen, want ‘neem je pen en papier mee’ klinkt niet echt realistisch.

NOVA-ZEMBLA-0408

Amerikaanse productie

De decors en visuele effecten zijn echter weer zeer netjes uitgewerkt, alsof je naar een Amerikaanse productie zit te kijken. Ook in de soundtrack zijn Hollywood-achtige klanken te horen. De 3D-toevoeging in deze film zorgt ervoor dat je een helder beeld krijgt met veel scherptediepte. Enig kritiekpunt hierop is dat er soms iets te veel gefocust is op één element in het beeld, in plaats van de volledige context.

Als geheel is Nova Zembla een onderhoudende en bij vlagen spannende film, waarin we weer even terug kunnen zien hoe onze geschiedenis als handelsland tot stand kwam en het toenmalige Nederland zichzelf op de kaart heeft gezet.

Nova Zembla draait vanaf donderdag 24 november 2011 in de Nederlandse bioscopen.

www.novazembladefilm.nl

Filmrecensie: Ronald Rijntjes

NovaZemblaPoster.jpg

 

Moneyball Oscarwaardige film

moneyball_09025003_st_1_s-low

Honkbal is in Nederland een sport die het grote publiek ontgaat, terwijl we onlangs toch echt wereldkampioen zijn geworden. Moneyball is een film van regisseur Bennett Miller over de sport die in Amerika wel zeer populair is. Met Brad Pitt in de hoofdrol en de schrijver van "The Social Network" achter de schermen lijkt dit een film om naar uit te kijken.

Oakland A's

De film is een waargebeurd verhaal die draait om manager Billy Beane (Brad Pitt) van de Oakland A's. Het honkbalteam doet het goed, maar met het budget wat ze hebben lijkt het onmogelijk om de spelers te kopen waarmee ze het seizoen kunnen winnen. Zodra drie sterspelers van de Oakland A's worden weggekocht door de grote teams staat Billy voor een probleem. Er moeten vervangers komen voor die sterspelers, maar het budget laat dat absoluut niet toe.

moneyball_09025003_st_9_s-low

Statistiek

Nadat Billy wegloopt bij een mislukte onderhandeling over transfers stuit hij op Peter Brand (Jonah Hill). Hij was diegene die de manager van het andere team in het oor fluisterde om een speler niet te verkopen. En waarom zou de manager naar Peter luisteren? Peter legt uit dat hij statistieken van spelers bijhoudt. Niet zomaar statistieken, maar statistieken op een diep niveau zonder te kijken naar leeftijd, looks of gedrag. Billy ziet direct iets in Peter en biedt een baan aan bij de Oakland A's, en wel als assistent van hemzelf. Peter beweerd dat je ook met een klein budget een winnend team kan samenstellen en Billy geloofd in Peter. Tot ongenoegen van de adviseurs stellen Billy en Peter een team samen gebaseerd op statistiek, zonder te kijken naar de bijzaken. Het is tijd voor een rigoureuze aanpak en het is erop of eronder voor Billy. Na een mislukte carrière als honkballer wil hij er alles aan doen om dit tot een succes te maken en honkbal voorgoed te veranderen. 

moneyball_09025003_st_3_s-low

Oscar waardig

Moneyball gaat niet over honkbal op het veld, maar focust zich op alle dramatiek die zich achter de schermen afspeelt. De kracht van de film zit hem in het verhaal en het solide acteerwerk van Brad Pitt en Jonah Hill. De film blijft boeien en er is een constante ontwikkeling gaande. Naast alle dramatiek zit er af en toe een humoristische noot doorheen die prettig is voor de afwisseling.

Je hoeft niet veel over honkbal te weten om alles te snappen wat er gaande is, wat ook fijn is voor alle Nederlandse kijkers. De film eindigt ietwat abrupt en mag voor je gevoel nog wel wat langer doorgaan, en dat is een hele prestatie voor een film die al 133 minuten duurt. Moneyball is zo'n type film die zomaar geliefd zou kunnen worden bij de Oscar jury. Een sterk verhaal die netjes is uitgewerkt en uitgevoerd. Vanaf 17 november is Moneyball te zien in de Nederlandse bioscopen.

Filmrecensie : Jeffrey van Rossum

moneyball_09025003_ps_1_s-low

Dodelijk virus verspreidt zich in Contagion

contagion-movie-wallpaper-03-A

Steven Soderbergh (Ocean’s Eleven, Traffic) brengt met zijn nieuwe film Contagion een realistisch verhaal over een virus dat de wereldbevolking bedreigt. Dit onderwerp is momenteel zeer actueel als we kijken naar bijvoorbeeld de uitbraak van het H1N1 virus (Mexicaanse griep). Bovendien zien we dat het klimaat verandert en de grenzen naar andere landen openstaan, waardoor je makkelijker van het ene naar het andere continent kan reizen. Hierdoor kan een virus sneller verspreid worden en zo de gezondheid van de mens aantasten.

Werkbezoek

Het verhaal begint als Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) tijdens een werkbezoek in Hongkong een virus oploopt. Op het eerste gezicht lijkt het een onschuldig griepje, maar dat is het niet. Op datzelfde moment zie je in andere landen, zoals Londen, Frankrijk en Chicago een aantal mensen met dezelfde symptomen. Als ze eenmaal thuis aangekomen is en haar man Mitch (Matt Damon) ziet dat zijn vrouw een epileptische aanval krijgt, weet hij niet wat hem overkomt.

contagion-movie_1

De zieke mensen in de andere landen krijgen eenzelfde soort aanval, met dodelijke afloop. Zo ontdekt journalist Alan Krumwiede (Jude Law) een filmpje op internet waarin je een Japanse man in de bus ziet overlijden aan het virus. Hij gaat met dit filmpje naar een Amerikaanse krant, maar zij nemen hem niet serieus. Totdat het team van Dr. Ellis Cheever (Laurence Fisburne) wordt benaderd om dit merkwaardige virus te onderzoeken.

Zo wordt Dr. Erin Mears (Kate Winslet) naar het ziekenhuis gestuurd om het lichaam van Beth te onderzoeken en haar man Mitch te ondervragen met wie zij nog verder in aanraking is geweest en waar ze allemaal geweest is. Daaruit blijkt dat zij in Japan al contact heeft gehad met verschillende mensen, die onlangs ook overleden zijn.

Kan een virus dat zich zo snel verspreidt gestopt worden voordat er nog meer mensen overlijden? Kan er een anti-virus worden gemaakt of is daar ook te weinig tijd voor? Zal het team van Dr. Ellis Cheever erachter komen waar het virus vandaan komt?

contagion-movie2

Geloofwaardig

Contagion is een geloofwaardig verhaal dat laat zien hoe snel een virus zich verspreidt over de wereld met alle gevolgen van dien. Maar ook het risico dat de onderzoekers lopen, om niet besmet te raken met het virus als zij in de besmette gebieden werkzaam zijn.

De film bevat een sterrencast, iets dat vaak voorkomt in films van Steven Soderbergh. Zo  werkt Matt Damon al enige tijd samen met deze regisseur. De acteurs hebben voor hun rol als deskundige zich moeten inleven in de medische wereld en termen moeten benoemen. Daarvoor kregen zij medewerking van de Centers for Disease Control and Prevention en werkten ze ook mee met een groep van wetenschappelijke adviseurs.

Contagion is een amusante rampenfilm, waarbij de uitwerking van het verhaal geslaagd is. Het camerawerk is fraai, met een wisseling van close-ups en totale shots zoals in meerdere Soderbergh’s voorkomt. Voor de fans van Soderbergh is het weer een film om met veel plezier naar te kijken. Contagion draait vanaf donderdag 20 oktober in de Nederlandse bioscopen.

Recensie: Ronald Rijntjes

contagion-movie-photo-73-550x365

Filmrecensie De Heineken Ontvoering

heineken2

De ontvoering van Alfred Heineken in 1983 is de meest beruchte ontvoeringszaak uit de Nederlandse geschiedenis. Maarten Treurniet waagt zich aan een verfilming van deze zaak. Niet waarheidsgetrouw, zo wordt in de intro nog even duidelijk gemaakt.

Op een koude novemberdag in 1983 wordt ’s werelds succesvolste en rijkste bierbrouwer Alfred Heineken (Rutger Hauer) samen met zijn chauffeur Ab Doderer ontvoerd. De ontvoerders, vier vrienden uit Amsterdam, eisen een geldsom van 35 miljoen gulden. Eenentwintig dagen wordt Heineken vastgehouden. Zodra Heineken vrijkomt en de daders wegkomen begint een klopjacht op de criminelen.

De film begint met de voorbereidingen van de vier ontvoerders. Rem (Reinout Scholten van Aschat) is de jongste van het stel en komt met het idee om Heineken te ontvoeren. Zijn drie vrienden geven hem een kans en al snel blijkt dat Rem talent heeft. Hij groeit uit tot een geslepen crimineel en uitgerekend hij wordt de grootste angst van Heineken. Cor (Gijs Naber) is de leider van de ontvoerders en de zwager van Rem. Frans (Teun Kuilboer) en Jan (Korneel Evers) zijn de overige twee handlangers.

heineken

Twee kanten
De gehele ontvoering wordt van twee kanten belicht, de kant van de ontvoerders en de kant van Heineken. De ontvoerders zou je niet direct bestempelen als zware topcriminelen, eerder als aso’s uit een lagere Amsterdamse klasse. Personen die een normaal leven leiden maar ondertussen foute dingen uithalen en dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn.

Alfred Heineken is een charismatische, machtige man die niet gewend is aan tegenspraak. De ontvoering valt hem zwaar en zal zijn leven veranderen. Als de ontvoering eindelijk over is neemt hij het heft in handen en zet hij al zijn middelen in om de daders te pakken te krijgen. De ontwikkeling in zijn karakter is zeer goed neergezet door Rutger Hauer, die van Heineken een menselijk persoon maakt die vreest voor zijn leven.

heineken3

Menselijk
De spanning komt nergens volledig uit de verf in De Heineken Ontvoering, maar toch blijft de film van kop tot staart boeien. Op het moment dat Heineken vastzit voel je niet de vrees voor zijn leven. Misschien komt dat doordat de criminelen wat te menselijk worden neergezet waardoor de angst voor hen minder wordt. Aan de andere kant is dat waarschijnlijk de realistische kijk op het verhaal, en dat is een kijk die je niet vaak ziet in films.

Alle karakters maken een ontwikkeling door, die vooral bij Rem en Heineken duidelijk tot uiting komt. Ondanks het gemis aan spanning is deze nieuwe Nederlandse film daardoor de moeite waard om te bekijken. Hij draait vanaf 27 oktober in de bioscoop.

Filmrecensie: Jeffrey van Rossum

 studiopijlman-hosting