Recensies

Recensies

Pure mannenliefde geeft veel bloot in 'Notre Paradis'

notre paradis_65360100_st_12_s-low

Regisseur Gaël Morel gaat met zijn nieuwe zwarte road-movie Notre Paradis (Ons Paradijs) diep in de wereld van het mannelijke prostitutie leven in Parijs.

Vassili (StéphaneRideau) is een dertiger die het steeds moeilijker krijgt om aan de bak te komen als prostitué. Er lopen steeds meer jongere jongens rond die sneller een klant aan de haak slaan. Als hij op een nacht in Bois de Boulogne een mishandelde jongen vindt, helpt hij hem op de been te komen. De jongen wilt eerste instantie niet met Vassili mee naar huis, maar zodra er een man op hem af komt gaat hij toch met hem mee.

Angelo

Eenmaal thuis gekomen wordt de jongen geholpen aan zijn verwondingen en ontstaat er liefde tussen de twee. Vassili vraagt naar zijn naam, de jongen weet het even niet en zegt: noem mij maar Angelo (Dimitri Durdaine). Na een heftige nacht gaat Angelo mee als Vassili een afspraak heeft met een klant. Deze samenwerking verloopt erg goed. Het liefdes- en zakenkoppel droomt ervan om samen een gezamenlijk paradijs te hebben. Om dit te realisren bedenken ze het plan om hun klanten niet alleen te plezieren, maar ook te beroven. Dit gaat zelfs zover dat Vassili grof geweld inzet om hetgeen te krijgen. Door deze nieuwe situatie maken ze snel vijanden en besluiten Parijs te ruilen voor Lyon. Daar woont Anna, een oude vriendin (Beatrice Dalle) van Vassili. Zullen ze hier hun paradijs vinden, of zoeken ze iets anders?

notre paradis_65360100_st_4_s-lowIn Notre Paradis wordt veel bloot en geweld getoond zonder schaamte. Dit maakt het een realistisch verhaal, maar ook schokkend. Vragen worden ook opgewekt tijdens de film, zoals waarom is het karakter Vassili zo bruut, kan hij het niet uitstaan dat hij een dertiger is, of zit daar meer achter? Dit wordt helaas niet duidelijk gemaakt. De vrijwel onbekende cast zorgt wel voor hoogwaardige acteerprestaties.

Spanningsboog

Acteur Stéphane Rideau weet het karakter Vassili op een overtuigende wijze neer te zetten. Hij kan zowel de zachte als harde kant van het personage goed combineren, waardoor het een interessante rol wordt. De jonge acteur Dimitri Durdaine speelt een rustig karakter die ten opzichte van zijn tegenspelers zijn rol niet veel diepte geeft en hierdoor oppervlakkig. Actrice Beatrice Dalle speelt geen grote rol, maar weet wel in korte tijd te laten zien wie ze is en speelt haar rol met veel emotie. Gaël Morel heeft al eerder met een deel van cast samengewerkt en is bekend met dit genre. Hij weet de aspecten waar het om draait goed in beeld en laat al het overbodige buiten beeld.

notre paradis_65360100_st_7_s-low

Notre Paradis is een film die je moet aanspreken. Het thema is niet vaak op het witte doek getoond. Regisseur Gaël Morel laat alleen het doel en het moraal van het verhaal in het midden. Dat is jammer, want tot op het einde van de film blijft er een spanningsboog aanwezig. Notre Paradis is een goede film met hier en daar een kanttekening, maar dat spreekt de film niet tegen. Vanaf donderdag 6 december is Notre Paradis te zien in de Nederlandse filmtheaters.

Filmrecensie: Ronald Rijntjes

The Rise of the Guardians

Rise of the Guardians

Op Zondag 25 november was de feestelijke première van de nieuwste DreamWorks animatiefilm Rise of the Guardians (De Vijf Legendes in het Nederlands).

De film vertelt het verhaal van een groep helden die ieder een special talent bezitten. Wanneer de boze geest GitZwart de aarde bedreigt, moeten de Vijf Legendes met elkaar samenwerken om deze boef te verslaan. Het doel is om de dromen en de fantasie van kinderen over de hele wereld beschermen.

Rise of_the_Guardians_2

Wie de posters bekijkt denkt meteen aan een typische familiefilm. De Vijf Legendes is geschikt voor 6 +. Die doelgroep zal de film met de nodige spanning bekijken, maar begrijpt vast het diepgaande verhaal niet. Maar dat geeft helemaal niets! Het is een film waarvan jong én oud kan genieten.

rise-of-the-guardians

De film bevat verschillende thema’s die in verhaallijnen door elkaar lopen. Je hebt de strijd tussen goed en kwaad (oftewel de Vijf Legendes: Jack Vorst, De Paashaas, de kerstman, Klaas Vaak en de Tandenfee tegen GitZwart) maar ook de kracht van geloven en vertrouwen tegenover angst en vertrouwen. Het levert een prachtige film met een goed verhaal op die visueel veel te bieden heeft maar ook inhoudelijk.Ook zit er de nodige spanning in. Om kort te gaan: Rise of the Guardians heeft genoeg om een publiek van jong tot oud te boeien. Het is zeker een perfecte film voor de aankomende feestdagen.

Op zoek naar de schoonheid van Italië

italy love_it_or_leave_it_65370100_st_7_s-low

De nieuwe documentaire Italy: Love it or Leave It is een zoektocht naar de kwaliteiten en negatieve kanten die het land Italië heeft.

De makers Gustav Hofer en Luca Ragazzi stellen zichzelf de vraag, waarom gaan we niet wonen in Berlijn? De meeste vrienden van ons verhuizen naar het buitenland en waarom gaan wij ook niet? Ze geven elkaar zes maanden de tijd om de betekenis van hun vaderland, Italië, in beeld te brengen. Daarna nemen ze de balans op en komen wij te weten of zij blijven of emigreren.

italy love_it_or_leave_it_65370100_st_5_s-lowFiat 500

Luca en Gustav  maken met hun documentaire een road-trip door Italië. Ze reizen met een oude Fiat 500 (in verschillende kleuren) via Milaan naar Turijn, langs het Como meer naar Rome, Bari, Sicilië en bijzondere plekken die het land in verschillende kleuren laat zien. Wat brengt de toerist hiernaartoe? De Italianen halen het beste uit het leven, ondanks de harde maatschappij. Er zijn hoge levenskosten, onverschilligheid omtrent mensenrechten en er heerst vriendjes politiek en dan is er ook nog de maffia die op de loer ligt.

Gustav wil graag verhuizen, alleen Luca vind dat er nog genoeg mooie dingen te zien en te beleven zijn in hun eigen omgeving. Samen gaan ze erop uit om binnen zes maanden te weten te komen of zij blijven of vertrekken naar Berlijn. Dit levert een verhaal op met vele mooie beelden van de Italiaanse schoonheid, maar ook de echte Italiaan met zijn verhaal.

italy love_it_or_leave_it_65370100_st_2_s-low

Passie

Italy: Love it or Leave It is een documentaire die met veel passie gemaakt is. Naast video beelden zien we tussendoor leuke animaties en grapjes. Af en toe dollen de twee graag met elkaar en brengt het de kijker aan het lachen. We zien een puur verhaal, niet alleen over twee mensen die allebei gelijk willen hebben, maar ook het echte Italië. Je kijkt in de keuken van de Italiaan met alle plus en minpunten.

Het land heeft verschillende gezichten en geluiden. De ene persoon is blij met wat hij of zij heeft. De ander vind het allemaal maar niets en wil dat er wat gaat gebeuren, want het land gaat anders ten onder. Zo komen Luca en Gustav onder andere bij de Bialetti espresso fabriek, die door de crisis helaas zijn deuren moest sluiten en honderden werknemers op straat zet. Zij hebben nu een vestiging in Roemenië, waar de productiekosten lager zijn. Wat voor toekomst is er dan voor de ontslagen mensen? Een ander verhaal is die zich afspeelt in Sicilië, waar de maffia nog steeds de baas is. Het gaat zelfs zover dat boeren bedreigt worden en hun bedrijf vernietigd wordt als ze geen bescherming van hun willen.

italy love_it_or_leave_it_65370100_ps_1_s-low

Italiaanse cultuur

Al met al veelal negatieve geluiden. Hierdoor wordt het positieve al snel niet meer gezien en zo ook in deze documentaire. Desalniettemin is Italy: Love it or Leave It een boeiende documentaire om naar te kijken. Je kijkt er met veel plezier naar, maar de negatieve klank blijft helaas bovenop liggen. Ze laten voldoende van de Italiaanse cultuur zien en dat geeft je een goed gevoel, naast de harde realiteit van het land. Wat de keuze zal zijn van de heren, of ze blijven of vertrekken, dat laat ik even in het midden. Italy: Love it or Leave it is vanaf nu te zien in de Nederlandse filmtheaters.

Recensie: Ronald Rijntjes

Filmrecensie Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2

the-twilight-saga-breaking-dawn-part-2-full-trailer

Met Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2 is er een einde gekomen aan de Twilight Saga, de vooral bij vrouwen uiterst populaire reeks. Het slot van de serie brengt een spannend einde van de Saga over het leven van vampiers en wolven.

Deel 2 van Breaking Dawn focust vooral op het leven van Bella (Kristen Stewart) en haar nieuwe leven als vampier en moeder tegelijk.  Zij en echtgenoot Edward (Robert Pattinson) zijn nu de kersverse ouders van Renesmee (Mackenzie Foy). Zij is half mens half vampier en groeit snel. Het lijkt een ideaal leven wat Bella en Edward nu leven, maar er komt al snel verandering. De Volturi denken dat Renesmee een onsterfelijk kind is en zien dit als een groot gevaar. Voor vampiers is het verboden om een onsterfelijk kind te krijgen. Daarom trekken zij ten strijde om het grote geluk en de vampierfamilie uit elkaar te drijven. Dat mondt uit in de geweldige slotscene: de vampiers die de alles bepalende confrontatie aangaan. Intussen moet Bella leren hoe een goede vampier te zijn. Dat betekent haar bloeddorst bedwingen. Tevens moet ze aan haar vader uitleggen over haar nieuwe leven met Edward en hun dochter Renesmee.

twilightsaga2.7.jlc.081512

Ook het laatste deel van The Twlight Saga kent de bekende ingredienten. De sfeer is mysterieus, de landschappen oogverblindend mooi en de hoofdrolspelers prachtig in beeld gebracht. The Twilight Saga is vanaf het allereerste begin in 2008 een wereldwijd succes. Vooral vrouwen en meisjes genieten van iedere nieuwe Saga aflevering uit de reeks. Ze dromen weg bij de romantische persoonlijkheid van vampier Robert Pattinson of het prachtige getrainde lijf van weerwolf Jacob Black (Taylor Lautner). Ook identificeren ze zich met het turbulente leven van Bella van mens tot vampiervrouw. Romantiek viert weer hoogtij: er zit genoeg zwijmelwerk in de film tijdens de pure romantiek en seksueel getinte scenes tussen Bella en Edward.

breaking-dawn-part-2-guardian-express

Hoogstaand acteerwerk moet je ook in dit afsluitende deel niet verwachten. Daar leent de film zich ook niet echt voor. Wel is het een aangenaam kijkavontuur, waarbij je heen en weer geslingerd wordt tussen romantiek, spanning en prachtig visueel werk. Vooral de slotscene is een spetterende finale waarna menigeen vol weemoed de bioscoop verlaat. Dit was echt het állerlaatste deel van The Twilight Saga.

Door Anneke Ruys

Shrek de musical laat je lachen

Shrek premiere_RAI_RFotografie_RRijntjes-105

 

Nadat Shrek de Musical ruim drie jaar geleden in New York zijn première had beleeft is het nu de beurt aan Nederland. Op zondag 4 november was het dan eindelijk zo ver. De langverwachte première van Shrek de Musical in een in groen gehulde Amsterdam RAI Theater.

De musical is gebaseerd op de gelijknamige animatiefilm van Dreamworks. De wereld van sprookjes wordt op zijn kop gezet als de groene oger Shrek alle bekende sprookjesfiguren ongewild en permanent op bezoek in zijn moeras krijgt, door het toedoen van Heer Farquaad, heerser van Duloc. Om zijn moeras terug te krijgen moet Shrek voor Heer Farquaad de mooie prinses Fiona redden uit het kasteel, wat bewaakt wordt door een draak. Fiona zal dan met Heer Farquaad moeten trouwen. Shrek krijgt de hulp van een moedige ezel, die altijd aan zijn zijde wilt blijven. Tijdens de reis terug naar Duloc wordt Shrek verliefd op prinses Fiona en ze blijken ook beter bij elkaar te passen dan iemand ooit had kunnen bedenken, een groene lelijke oger en een prachtige prinses. Alleen geld dat ook voor Fiona?

Shrek premiere_RAI_RFotografie_RRijntjes-129Heer Farquaad

De typetjes worden erg goed neergezet door de acteurs. De kostuums, die goed gebaseerd zijn op de kleding in de animatiefilm, helpen daar natuurlijk ook goed bij.

William Spaaij kruipt in de rol van Shrek. Dit doet hij erg goed. Hij laat Shrek stoer en angstaanjagend zijn, maar geeft hem ook een gevoelige kant mee. Enige puntje van kritiek is dat William niet veel groter is dan zijn tegenspelers, iets wat je wel verwacht van een oger. Zijn tegenspeelster Kim-Lian van der Meij die prinses Fiona speelt, heeft een rol die op haar lijf geschreven is. Ze laat goed zien hoe prinses Fiona probeert het liefelijke, nette prinsesje te zijn terwijl ze eigenlijk meer richting het lompe neigt, wat lachwekkende scènes oplevert. Ook Ezel, gespeeld door  Rogier Komproe, wordt leuk neergezet. Zoals in de film werkt het gedrag van Ezel heerlijk op Shrek en ontstaan er irritaties, waaruit weer  grappige situaties ontstaan.

Wie vooral uitblinkt in de show is Paul Groot als Heer Farquaad. Geweldig hoe hij deze rol, de hele show zittend en lopend op zijn knieën, neerzet. Hij zorgt voor veel hilariteit in de voorstelling en elke keer als hij op het podium verschijnt krijgt hij de gehele zaal aan het lachen.

Shrek premiere_RAI_RFotografie_RRijntjes-133

Ensemble

De hoofdrolspelers zijn allen erg goed en zingen de sterren van de hemel, al moet Ezel er in het begin nog inkomen en zingt enkele valse noten. Gelukkig maken zijn medespelers dit dubbel en dwars goed. Berget Lewis heeft de tekst van de draak ingezongen, omdat het stuk te kort is om elke avond op te voeren naast haar tournee, naar eigen zeggen. Maar ondanks dat het niet live is, heeft ze wel weer de sterren van de hemel gezongen. Lewis zingt met volle overtuiging en laat horen hoe groot bereik zij met haar stem heeft. Naast de bekende namen in het stuk ook respect voor het ensemble. De acteurs met kleine bijrolletjes zingen soms nog beter dan de hoofdrolspelers zelf! Prachtige stemmen zitten er tussen, vooral het stukje wat de Groene Fee/ Koekje zingt blijft je bij.

Drie generaties Fiona

Prinses Fiona is in de musical in verschillende leeftijden te zien en wordt dan ook door verschillende actrices gespeeld. Een 7 jarige, een tiener en de volwassen Fiona. Het driestemmige lied ‘Hij vindt me vandaag’ wordt prachtig ten gehore gebracht door de drie dames. Vooral teenage Fiona, gespeeld door Vajèn van den Bosch, zet een mooi stukje zang neer. Zij heeft al enige ervaring in de musical wereld en als finalist van The Voice Kids.

Shrek de Musical, een leuke musical voor jong en oud, draait nog tot 6 januari 2013 exclusief in het Amsterdam RAI Theater. Kaarten zijn te bestellen via de website www.shrekdemusical.nl.

Foto's: Ronald Rijntjes

Tekst: Ingrid Hadderingh

 studiopijlman-hosting