Recensies

Son of Saul ijzingwekkend debuut van Lazlo Nemes

SonOfSaul-WDe Hongaarse debuutfilm Son of Saul van Lazlo Nemes wordt door bijna alle grote Nederlandse media online en kranten de hemel ingeschreven en vier tot vijf sterren toegekend. Ook in het buitenland zijn de media lovend over deze bijzondere film.

Terecht want het is een meeslepende en indrukwekkende film die zich onderscheidt. Door zijn inhoud, de geleverde acteerprestaties en zeker door de manier van filmen. Het afschuwelijke thema over Auschwitz, de gaskamers en de gruweldaden die daar passeerden worden op zeer realistische wijze neergezet. De camera's zijn bijna onophoudelijk gericht op de hoofdpersoon Saul Auslander (Géza Röhrig). Hij is duidelijk in beeld, terwijl de gruweldaden op de achtergrond onscherp worden weergegeven of er wordt slechts een deel van in beeld gebracht. Dat maakt het allemaal niet minder schockerend en confronterend. De geluiden bij de beelden op de achtergrond in de vorm van machteloos gekrijs en de keihard uitgesproken Duitse bevelen maken het geheel alleen nog maar heftiger. De beelden wekken afschuw op en komen zeker keihard binnen. Voor sommige bioscoopbezoekers wordt het allemaal te veel en zij verlaten de zaal.

Verhaal

Saul is een Hongaarse Jood die in Auschwitz te werk gesteld wordt als Sonderkommando, Joden die gedwongen werden om mee te werken aan de Holocaust. Sonderkommando's waren op de hoogte van de afschuwelijke praktijken van de Nazi's tijdens de Holocaust. Daarom zaten ze apart van de andere gevangenen en de omstandigheden waaronder zij leefden waren iets beter dan die van de rest. son of saul-620x412Saul is belast met het opruimen van de lijken in de gaskamer. Al degenen die deze werkzaamheden verrichten lijken iedere gevoel van menselijke waardigheid te zijn kwijtgeraakt. Als robots doen zij hun afschuw wekkende werk zonder maar een klein beetje blijk van gevoel te tonen.

Wanneer Saul na een vergassing de lijken in de gaskamer moet opruimen stuit hij op het lichaam van een jongen. Is het zijn zoon? Hij slaagt erin het lichaam van de verbrandingsoven te redden. Hij verstopt het lijk en gaat op zoek naar een rabbijn zodat het lichaam volgens de Joodse traditie begraven kan worden. Son of Saul is een moeilijke, beklemmende film die je ook na het verlaten van de bioscoop nog lang bijblijft. (AR)