Recensies

Zombies veroveren de wereld in World War Z

world war z 3d 02035040 st 1 s-lowDe nieuwe film World War Z van regisseur Marc Forster (The Kiterunner, Monster’s Ball) is in Amerika al een groot succes.

Nu is Nederland aan de beurt om deze film met in de hoofdrol Brad Pitt te gaan zien. Je moet alleen wel van het zombiegenre houden.

Het verhaal speelt zich af in het heden en begint in de Amerikaanse stad Philadelphia. Hier woont Gerry Lane (Brad Pitt) met zijn vrouw Karin (Mireille Enos) en twee dochters Constance (Sterlings Jerins) en Rachel (Abigail Hargrove). Op een doodgewone dag reizen zij met de auto door de stad. Ze komen in een verkeersopstopping en merken op dat er iets niet klopt.

world war z 3d 02035040 st 2 s-lowTien seconden

Er circuleren een aantal politiehelikopters boven de stad en plotseling rennen er allemaal mensen voorbij. In de chaos moeten Gerry en zijn familie uitwijken voor een afvalwagen die recht op hen afkomt. Op het nippertje ontsnappen ze aan een ernstig ongeval. Maar even verderop worden ze opnieuw aangereden door een andere auto. Daarachter vandaan komt  een vreemd persoon als een wild beest op hen afgestormd. Wat is het?, vragen ze zich af. Er blijkt wereldwijd een virus te zijn verspreid dat mensen infecteert en in een zombie verandert. Als je door zo’n ‘ondode’ gebeten wordt dan ben je er binnen tien seconden zelf een.

world war z 3d 02035040 st 3 s-lowZuid-Korea

Nu het virus de hele wereldbevolking besmet zijn de Verenigde Naties druk in de weer om de oorsprong van het virus te vinden. Vice-president van de VN Thierry Umutoni (Fana Mokoena) legt contact met Gerry, die een VN-onderzoeker is geweest. Hij vraagt hem om samen met een aantal soldaten naar Zuid-Korea af te reizen en onderzoek te doen. Daar kwamen namelijk als eerste signalen vandaan dat er een zombie actief was geweest op een militaire basis. Zal Gerry in staat zijn om erachter te komen hoe het virus gestopt kan worden, of gaat de wereld echt ten onder?

world war z 3d 02035040 st 6 s-lowVlotte scenes

Er zijn al diverse zombiefilms met dezelfde ingrediënten. World War Z sluit zich hierbij aan. Een onbekend virus breekt uit en de mensheid is niet meer veilig. In de film rent men vaak achter de feiten aan en gebeuren veel voorspelbare dingen. Zodra de muziek heftiger klinkt komen de zombies tevoorschijn en wordt het een onwaarschijnlijk verhaal. World War Z moet het dan ook niet hebben van de inhoud, maar van de effecten en vlotte scenes.

De cast van de film is niet onaardig. Brad Pitt, Mireille Enos en Fana Mokoena weten hun rol met niet al te veel moeite neer te zetten. Pitt krijgt veel te verduren in de rol van Gerry. De zombies komen hem vaak op de hielen te zitten en krijgen regelmatig een pak slaag van de stoere family man.

world war z 3d 02035040 ps 2 s-lowFiguranten

De figuranten die de zombies spelen doen dit met veel overtuiging en weten de kijker op een aantal momenten aardig te laten schrikken. De geluiden, manier waarop ze lopen en de ‘golf’ van zombies die over de wereld trekt zijn gebaseerd op het gedrag van insecten. Naast een aantal geslaagde grappen, is dit een van de weinige originele punten van de film.

World War Z is een film die voor zombie- en horror-liefhebbers zeer geslaagd is. Als je daar niets mee hebt, blijf dan maar gezellig thuis. De film is te zien in zowel de 2D als 3D versie.