Recensies

Star Trek: Into The Darkness

star-trek-titleStar Trek: Into the Darkness

Door: Jeroen Opgenoort

Deel twee van wederopleving van Star Trek is een feit. Star Trek: Into the Darkness is vanaf nu te zien op het witte doek in Nederland, nadat Star Trek in 2009 bij de kritische, fanatieke fans al de handjes op elkaar kreeg, poogde regisseur J.J. Abrams dit nog een keer te doen met dit vervolg.

Zoals bij het eerste deel is er ook geen gebrek aan actie in het vervolg. Of het nu het stoppen van een vulkaanuitbarsting, een ouderwetse knokpartij of het opblazen van menig ruimteschip is, voor de bemanning van de U.S.S. Enterprise lijkt het bijna een gewone dag op kantoor. Tussen de vele volgepakte actiescènes in laat het acteerwerk van de acteurs ze niet in de steek en is dit dus ook goed verzorgd.

starttrekZachary Quinto (Heroes) zet wederom de emotieloze Spock sterk neer en Chris Pine is verder gegroeid in zijn rol als James T. Kirk. Naast dit duo, wat tijdens de film steeds dichterbij elkaar komt, zijn ook de wat minder grote rollen goed verzorgd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Zoë Saldana (Avatar), of Benedict Cumberbatch (Atonement, War Horse) die een zeer geloofwaardige ‘bad guy’ neerzet. Daarnaast kan iedereen Simon Pegg (Shaun of the Dead) toevertrouwen om de film de nodige dosis humor mee te geven.

Het verhaal van de film zelf draait voornamelijk om de hechtere band die de bemanning krijgt met elkaar doordat ze constant in het nauw gedreven worden en zichzelf alleen maar kunnen redden door samen sterk te zijn. Zoals verwacht worden ze door bijvoorbeeld de Klingons flink aangepakt, maar naarmate het verhaal zich afspeelt blijkt dat niet hun grootste vijand te zijn. Nadat het schip van Kirk een planeet met primitieve bevolking van ondergang bevrijdt worden ze teruggeroepen naar de Aarde.

Star-Trek-Into-Darkness-wallpapers-6Eenmaal aangekomen horen ze dat er een aanslag is gepleegd van terroristische proporties. De dader is bekend en hun missie is om deze gevangen te nemen en te laten berechten. Vanaf dat moment gaat de film in ‘warpspeed’ vooruit, de verhaallijn die volgt is op zich niet heel origineel. Het voelt zeker niet uitgekauwd aan, doordat zowel de actie als het acteerwerk erg goed verzorgd is zullen er weinig tot geen bezoekers zijn die thuis komen van een koude kermis. De 3D effecten zijn van toegevoegde waarde en zeker geen storende factor.

Al met al is Star Trek: Into the Darkness een goedgeslaagde opvolger van zijn voorgangers en zoals het een Amerikaanse film betaamt, zal er hopelijk nog een derde deel verschijnen.

Recensie: Jeroen Opgenoort