Recensies

Les Misérables groots verfilmd

les miserables_02037311_st_10_s-low

De hitmusical Les Misérables is door regisseur Tom Hooper (The King's Speech) verfilmd voor het witte doek.

Met een sterrencast aan zijn zijde heeft hij een zeer fraaie verfilming gemaakt waarin je nieuwe zangtalenten ontdekt. Niet alleen hoofdrolspelers als Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway en Helena Bonham Carter doen het goed, maar ook nieuwe gezichten Amanda Seyfried, Eddie Redmayne en Samantha Barks zetten hun rol waardig neer.

les miserables_02037311_st_5_s-low

Franse revolutie

Wat is er te vertellen over het verhaal Les Misérables? Voor menig musicalfan is dit verhaal te dromen, maar voor de filmliefhebber geven we een korte samenvatting. Het verhaal speelt zich af tijdens de Franse revolutie in Parijs. Er heerst armoede en de armen keren zich tegen de huidige regering. De rijken willen hier niets mee te maken hebben en zorgen dat de ‘mindere’ bestraft wordt.

Om de orde te handhaven in de stad is er agent Javert (Crowe) die met zijn manschappen de criminelen met harde hand achter de tralies zet. Hij kent geen genade en zal zijn rivalen achtervolgen. Dit doet hij ook bij Jean Valjean, een dief die op een dag voorwaardelijk vrijkomt. Hij heeft daar lak aan en ontsnapt. Jaren later wordt hij een goedaardige zakenman met een eigen bedrijf. Men noemt hem ‘de burgemeester’.

les miserables_02037311_st_7_s-low

Ontslagen

In zijn bedrijf werkt Fantine (Hathaway), die door haar collega’s werd uitgemaakt voor hoer en volgens hen bestraft moet worden. Op een dag wordt ze ontslagen door de voorman en komt ze in aanraking met de donkere straten van Parijs. Valjean ziet haar daar en neemt haar onder zijn hoede. Fantine heeft geld nodig om haar dochter Cosette (Seyfried) bij haar te laten wonen. Javert jaagt ondertussen nog op Valjean en wil hem koste wat het kost te pakken krijgen. Komt Valjean hier goed uit en kan hij Fantine met Cosette herenigen?

les miserables_02037311_st_11_s-low

Liedjes

Deze film laat zien dat het mogelijk is om naar een musical te kijken op het witte doek. Met als voordeel dat de scènes groots worden neergezet, wat in het theater niet mogelijk is. Hierdoor krijgt het verhaal meer gestalte en gebeurt er veel.

Als filmliefhebber is het wel wennen om acteurs constant acteurs te zien zingen. Dit maakt het aan de ene kant mooi, maar aan de andere kant wordt het verhaal langdradig door alle liedjes die er gezongen worden. Er is op zich niets mis met liedjes in een film, maar gewone dialogen tussendoor, zoals in de verfilmde musical Chicago, had voor meer diversiteit gezorgd.

les miserables_02037311_ps_6_s-lowKracht

De acteurs spelen hun rollen verder prima en zingen met veel emotie. Hun stemmen sluiten goed aan op de instrumentale begeleiding. Tijdens de individuele stukken laten ze al hun kunnen zien in zowel stem als spel. Dit geeft de film de kwaliteit en kracht die hij moet hebben. Bij de nummers met de groepen gebeurt er erg veel, zoals zang en spel die door elkaar lopen, waardoor je even niet meer weet waar je je op moet focussen.

Tom Hooper heeft zichzelf vernieuwd met deze filmische musical. Een emotionele muzikale reis in de negentiende eeuw brengt hij tot leven in een ruim twee en een half uur durende film, die voor musicalliefhebbers zeker de moeite waard is. Als filmliefhebber moet je eraan wennen en zal je het eerder moeten hebben van de cameravoering en de emotie die de acteurs laten zien.

Les Miserables is vanaf nu in de Nederlandse bioscopen te zien.

Filmrecensie: Ronald Rijntjes