Travel

Let's Go To SRI LANKA! reisverslag Deel 2

P1050512Vandaag presenteren wij het tweede deel van het reisverslag van Patricia Benjamins naar Sri Lanka.

In het midden van Sri Lanka is het landschap bergachtig. We zijn op weg naar Nuwara Eliya. Onderweg stoppen we bij een theefabriek. Sri Lanka staat natuurlijk bekend om zijn thee.

Dit gebied was voorheen een kolonie van de Engelsen en dat is ook duidelijk te zien aan de koloniale gebouwen, maar de temperatuur is ook Engels. Hier in de bergen is het maar 20 graden terwijl wij de overige dagen minimaal 30 graden hebben gehad.

P1030802Einde van de wereld

Wij overnachten in een oud Gentlemen house. Met een elektrische kachel en een heerlijke kruik!!

De volgende ochtend is het vroeg opstaan en gaan we naar het einde van de wereld in het N.P. Horton Plains. Op het parkeerterrein zien we direct een paardhert staan. In eerste instantie dacht ik dat het een opgezet dier of een standbeeld was, maar nee het was echt! Geweldig om zo de wandeling te kunnen beginnen. Wanneer we aankomen bij “worlds end” hebben we een uitzicht over bergen en bij helder weer kan je de oostkust zien.

Op de terugweg zien we een groepje schoolkinderen in jurkjes met dikke vesten en een muts op. Voor hen is het hier koud. Wij zijn deze temperaturen beter gewend.

Hierna worden we met de jeep afgezet op de trein naar Bandarawela. Omdat het vandaag volle maan is, de mensen vrij hebben en naar hun familie gaan, is het erg druk in de trein.

In Bandarawela bezoeken we een dorp en bij het verder reizen naar Udawalawa gaan we langs een school. Daar hebben we pennen afgegeven. Er waren klassen buiten en de pennen zijn aan een leerkracht gegeven die het zelf heeft uitgedeeld. De kinderen waren enorm dankbaar en wilden graag dat je een foto van ze maakten. De kinderen in Sri Lanka hebben een schooluniform. Net als in Engeland.

P1050623Nationale parken

En dan Udawalawa N.P. Een mooi park waar weer veel vogels en olifanten te zien zijn. En toch weer heel anders dan wat ik al gezien had. ’s Avonds sliepen we in tenten nabij het park. Nauw ja tenten, geheel voorzien van douche en toilet. Mooi ook weer om dit mee te kunnen maken. ’s Avonds hoor je allerlei geluiden, heerlijk!

Ons volgende bezoek is aan Tissamaharama, waar vrijwel geen toeristen buiten de hotels komen en de mensen geen woord Engels kunnen, maar ontzettend aardig zijn. Van hieruit hebben we een hindoetempel bezocht, maar ons hoofddoel is het volgende nationale park. Het Yala N.P waar je normaal gesproken weinig olifanten zult zien. Waar een kleine kans is om beren tegen te komen, maar waar je wel krokodillen zal zien, herten, zwijnen en er een kans is op luipaarden.

Dat willen we natuurlijk wel zien.

P1050428Wilde dieren

Ik heb hier veel dieren kunnen zien. Veel verschillende vogels, wilde zwijnen, koeien, krokodillen, maar ook de olifant. Op de terugweg liep een olifant vlak voor onze jeep uit de bosjes, stak over en dook aan de overkant weer de bosjes in. Maar helaas geen luipaard. En dat was toch vrij uniek dat we die niet hebben gezien. Dus de volgende ochtend gingen we met een klein groepje weer naar het park. Op zoek naar de luipaard, maar helaas. Ik heb het moeten doen met voetsporen. Dat was toch wel een lichte teleurstelling, want we gingen echt op zoek, maar toch is deze echt de moeite waard geweest want het is een schitterend park.

P1050522Strand en zee

Vanuit het Yala park reisden we met de bus verder naar het zuiden van Sri Lanka. De weg loopt langs de kust met een schitterend uitzicht over de stranden en zee. Hier en daar zie je nog een paalvisser op een paal in het water vissen. Maar let op dat je niet zien terwijl je foto’s maakt. Anders willen ze geld van je zien. Dat vind ik zelf erg jammer. Maar dat is wel waar ze nu hun brood mee kunnen verdienen.

We zijn onderweg gestopt in Galle. Een Nederlands fort met een Nederlands gereformeerde kerk en de Leyn Baan straat. Met ons uiteindelijke doel van vandaag Hikkaduwa. Een plaatsje met een erg mooi groot strand. ’s Avonds en overdag hebben we een paar behoorlijke buien gehad maar dat gaf

Ook een schitterend uitzicht.

Dè sport in Sri Lanka is het cricket. Het strand was dan ook de ideale plek om kennis te maken met deze zeer lastige, maar leuke sport.

Mangroven

Vanuit Hikkaduwa hebben we een mangrove boottocht gemaakt, waar we weer veel verschillende vogels hebben gezien zoals roofvogels en verschillende soorten ijsvogels. Wat een mooie beestjes. En we hebben een schildpaddenopvang bezocht. Ik vind schildpadden geweldig! Was dus blij dat we hier langs zijn gegaan.

P1050313Aan de zuidkust zie je nog veel ruïnes die overgebleven zijn van de Tsunami. Je vindt daar ook het Tsunami monument. Een heel indrukwekkend monument. Met op de achtergrond, de chaos, die er zich heeft afgespeeld. Duizenden mensen verscholen zich na de eerste vloedgolf in een trein die daar op dat moment reed. Maar de trein kon niet op tegen de tweede golf waardoor er duizenden mensen verdronken. In een van de palmbomen hangt bovenin een emmer. Deze emmer staat symbool hoe hoog het water zeker is geweest. Nadat het water is gezakt, bleef deze emmer in de boom hangen.

P1050463De laatste dagen van mijn indrukwekkende reis is aangebroken. Nadat we met de bus een rit door de hoofdstad Colombo hebben gemaakt gaan we als afsluiter nog door de Dutch channels. Deze kanalen zijn door de Nederlanders aangelegd. Ook hier weer veel groen, vogels en varanen! .Het was voor mij een verrassende reis. Zo veel moois kunnen zien. Als natuur en vooral olifant en vogelliefhebber kan je hier heel goed terecht. Maar daarnaast is er ook zeker veel cultuur te bewonderen. Het is een veelzijdig land waar genoeg te beleven valt!