CONCERTVERSLAGEN

Tori Amos met betoverend concert in TivoliVredenburg

m P1040206Op 14 september gaf singer-songwriter haar tweede Nederlandse optreden in het kader van de Native Invader Tour. In het Utrechtse TivoliVredenburg leverde dat weer een magische avond op met veel onverwachte momenten.

m P1040208Wie naar concerten van Tori Amos gaat, wordt per locatie getrakteerd op een verrassende setlist. In TivoliVredenburg verschilt de setlist grotendeels van die van Koninklijk Theater Carre, de dag ervoor. En dat maakt van elk concert van Amos juist weer een nieuwe, fascinerende ervaring. In de Grote Zaal van TivoliVredenburg met zijn uitzonderlijke akoestiek beleef je een Amos concert optimaal. Ook ditmaal wordt duidelijk dat Tori geen band nodig heeft om een avond lang te boeien. De krachtige, indringende stem heeft in de decennia die ze nu actief is nooit aan kracht ingeboet. Meer dan haar bekende Bösendorfer-vleugel en bij afwisseling een keyboard en orgeltje heeft ze niet nodig om het publiek anderhalf uur lang te laten wegdromen en niet meer los te laten.

m P1040210De zangeres begint, net als tijdens het concert in Carre, met het krachtige en aangrijpende nummer 'iieee', gevolgd door een mooie, langere versie van 'Cooling'. Opvallend is de liedjeskeuze op dag twee. Er komen veel songs aan bod van voor het grotere publiek wat minder bekende albums als 'A Piano: The Collection' en 'Abnormally Attracted To Sin'('Flavor'). Van 'Scarlet's Walk' komen zelfs drie songs aan bod: (naast de titelsong ook 'Pancake' en 'Taxi Ride').

m P1040211Het wordt weer een intense Tori Amos avond met veel momenten van herkenning en herinnering. De hele zaal kent natuurlijk 'Crucify' van het album 'Little Earthquakes'. Een nummer dat ze vast al duizenden keren gespeeld heeft, maar in TivoliVredenburg maakt Amos er een bezwerende versie van die door merg en been gaat. Je hoeft tijdens Tori Amos concerten weinig nummers te verwachten van haar meest recente album. Van 'Native Invader'speelt ze slechts 'Reindeer King' (trouwens wel een van de mooiste songs van de plaat). Covers zijn er ook, tijdens het bekende korte intermezzo. Dan speelt ze nummers van haar favoriete zangers en zangeressen. In TivoliVredenburg zijn dat mooie, maar wat minder bekende covers van Rickie Lee Jones ('On Sunday Afternoons in 1963') en 'Rattlesnakes'(Lloyd Cole and the Commotions).

m P1040214Het resterende deel van het concert bestaat onder meer uit het wonderschone '1000 Oceans' en het hypnotiserende 'Tear in Your Hand' als toegift. Gevolgd door dezelfde afsluiter als in Carre: 'A Sorta Fairytale'. Dan is het weer voorbij en wordt het uitkijken naar een volgend concert. Dat zal zeker wel weer twee jaar duren. Helaas. ***** (AR)

imageimageimageimageimage